40 år som brannsikringseksperter

13.04.2016

Teknologien deres beskytter datasentre og enorme logistikkhaller, museer og tog. Teknologilederen innen brannsikring, Wagner Group GmbH feirer i mai sitt 40-årsjubileum sammen med sine ansatte. En suksesshistorie som begynte i en kjeller nær Hannover og nå skrives rundt i hele verden.

Da bedriftens leder Werner Wagner, en kommunikasjonsingeniør, grunnla bedriften i 1976, hadde den først fokus på teknologi for innbruddsalarmer. I dag har navnet Wagner blitt synonymt med nyskapende løsninger for brannsikring. Wagner-gruppen er basert i Langenhagen (nær Hannover) og har over 700 patenter. Dens fire protection solutions finnes i museer og biblioteker, high bay-lagerbygninger og fryseanlegg, oppbevaringsanlegg for farlige materialer – og dessuten i sykehus, hvelv og vindturbiner. Og bedriften fortsetter å vokse.

Wagner is growing faster than the market
«Styrken vår ligger i vår ekspertise på problemløsning», sier Werner Wagner, som nylig ble utnevnt til årets familieentreprenør. «Vi leverer ikke produkter, vi leverer løsninger. Vi tilbyr kundene våre helhetlige konsepter for brannsikring.» Denne forretningsfilosofien har en positiv innvirkning på bedriften: «I løpet av the 2015/2016 fiscal yearøkte vi salget vårt med rundt 10%, to €85.0 million,” says Werner Wagner. “This is much faster than the market. And we could certainly grow much more quickly, but we don’t even want to.” The company is already earning 30% of its turnover outside of Germany; since 2015, the company has been active not only in Europe and Asia, but also in the US and Canada—huge new markets for WAGNER to secure.

Cutting-edge technology as basis for success

WAGNERs suksess er først og fremst basert på to banebrytende teknologier. Den ene er tidlig branndeteksjon med røykdetektorer av TITANUS-®merket, som ved hjelp av luftprøvetaking oppdager branner veldig raskt og ikke forårsaker falske alarmer. Den andre er OxyReduct-® systemet for kontinuerlig brannforebygging med Inertluft, et banebrytende produkt innen forebyggende brannsikring. OxyReduct reduserer oksygenkonsentrasjonen i områder med mange verdifulle gjenstander innenfor et relativt lite område (f.eks. lagre, arkiver eller datasentre), slik at branner ikke kan utvikle seg eller spre seg. Et tredje fokus er FirExting-® teknologien for gasslukking. Den bruker spesielle inertgasser for å sikre effektiv slukking uten rester. Tekniske systemer forblir i drift og viktige kunstverk, filmer og dokumenter skades ikke. En av de nyeste oppfinnelsene fra selskapets hovedkvarter i Langenhagen er en røykdetektor med luftprøvetaking og sikring mot falske alarmer: TITANUS MULTI·SENS<i/>® oppdager ikke bare branner, men den finner også ut hva som brenner. På denne måten utløses ikke alarmen av støv, damp og sigarettrøyk. Kunder leter etter løsninger som dette for å beskytte produksjonsanlegg, teatre eller tog.

«Brannsikring handler ikke lenger bare om å beskytte mennesker. «Det er viktig at vi også beskytter prosesser, siden driftsavbrudd er kostbare og kan føre til at selskaper må nedlegges. Vi tilbyr innovative brannsikringskonsepter som sørger for større prosesspålitelighet og beskytter data, varer, eiendeler og driftsprosedyrer – som selvfølgelig alltid omfatter personlig sikkerhet og miljøet», forklarer Torsten Wagner. 49-åringen er en kommunikasjonsingeniør, akkurat som sin far, og selskapets andre administrerende direktør. Han er leder for avdelingene Teknologi og Logistikk.

500 employees working around the world
Det familieeide selskapets suksess og kontinuitet er også til fordel for de ansatte. Beslutningsprosessene har en kort vei å gå, og alle er velkommen til å bli med å forme selskapet hver dag. Som et resultat av dette, fortsetter arbeidsstyrken å vokse: WAGNER forventer å ansette sin 500. ansatte innen de neste få ukene – en ny milepæl i selskapets 40-årige vei mot suksess.

Wagner-gruppen utvikler egne produkter og ansetter i den forbindelse hardware- og software-ingeniører, prosessteknikere, fysikere og ingeniører innen elektroteknikk og maskinteknikk. For å sørge for at tilstrekkelig mange spesialister finner veien til selskapet, jobber WAGNER tett i samarbeid med universiteter og tilbyr praksisplasser, masteroppgaver og stipender. «Vi lærer opp elektroingeniører i IT- og telekomteknologi ved avdelingene våre i Berlin og München», forteller Torsten Wagner. «For å lykkes, trenger vi engasjerte ansatte som er foreberedt på livslang læring. Dette er nødvendig for at vi fortsatt skal kunne tilby kundene våre imponerende brannsikringskonsepter i fremtiden.»

Milestones in our success story

1976 – begynnelsen: Ingeniøren Werner Wagner starter et ingeniørkontor for innbruddsalarmteknologi i Winsen (Aller).

1982 – den første store ordren: Selskapet utvikler og implementerer et innbruddsalarmkonsept for å beskytte hele uteområdet til anlegget for mellomlagring av atomavfall i Gorleben, med en overvåkning av områdene som ikke engang en GSG9-spesialenhet kan overvinne. Startskuddet for den store veksten.

1994 – Pionerer innen slukketeknologi: WAGNER blir den første tilbyderen i Tyskland med system- og monteringsgodkjenning fra VdS til å innføre nitrogen som et naturlig slukkemiddel på markedet.

1997 – Revolusjon innen tidlig branndeteksjon: Etter å ha designet og montert en rekke branndeteksjonsenheter for datasentre, beslutter WAGNER å utvikle sin egen røykdetektor med luftprøvetaking, som vil kunne oppdage selv de minste røykpartikler med høy følsomhet og pålitelighet.

2000 – WAGNER satser internasjonalt: Selskapets første utenlandske datterselskap grunnlegges i Østerrike.

2003 – WAGNER beskytter høysikkerhetsområde: Wagner spesialiserer seg mer og mer innen IT-sikkerhetskonsepter. Selskapet leverer en OxyReduct® flersoneinstallasjon for å beskytte et datasenter i München, sammen med alle tilknyttede teknologiområder. Konseptet beskytter totalt 25 rom.

2004 – WAGNER beskytter Telekoms systemer: For over ti år siden mottok WAGNER sin første ordre for å beskytte Telekoms tekniske systemer med TITANUS®-familien av røykdetektorer med luftprøvetaking. Vellykket: Selskapene samarbeider fortsatt tett.

2009 – TITANUS® -systemer i verdensrommet: Optimal sikkerhet for mannskapet og utstyret: TITANUS- MICRO·SENS® systemet for røykdeteksjon med luftprøvetaking brukes til å beskytte det høyteknologiske, svært følsomme laboratoriet og måleutstyret på den internasjonale romstasjonen (ISS) mot brann.

2013 – Prisvinner: WAGNER vinner den tyske datasenterprisen for 2. år på rad. TITANUS MULTI·SENS® mottar prisen i sikkerhetskategorien. Samme år får OxyReduct® Compact Préventicas innovasjonspris.

2015 – Brannforebygging i verdens største fryselager: Preferred Freezer eksporterer OxyReduct-® teknologi til USA for første gang: Det nyutviklede PSA-Inertluft-systemet beskytter et helautomatisert high bay-lager på 1,05 millioner kubikkmeter lagringsvolum.

2016 – Ny teknologi finner ut hva som brenner. TITANUS MULTI-SENS® kommer på markedet.

Geschäftsführer und Unternehmengründer Werner Wagner: Brandschutzexperte Wagner Group sorgt seit 40 Jahren mit innovativen Schutzkonzepten für mehr Sicherheit