Ny brannsikringsteknologi for jernbaner

15.08.2016

Fra 20. til 23. september 2016 presenterer WAGNER Rail sine nyeste brannsikringssystemer på verdens ledende internasjonale messe for transportteknologi, InnoTrans. Jernbanetransport som bransje blir stadig mer kompleks og internasjonal. Presset konkurranse og økte trafikkvolum krever absolutt pålitelig jernbanedrift. Ingen operatør har råd til innstillinger og forstyrrelser på grunn av falsk brannalarm. Derfor er det helt avgjørende med svært følsom røykdeteksjon sikret mot falsk alarm – spesielt for å beskytte passasjerene, men også for å beskytte infrastrukturen, deriblant togstasjoner, tuneller og jernbanen.

«På grunn av stadig flere standarder og forskrifter, må praktisk talt alle nye tog ha minst ett branndeteksjonssystem – enten et integrert system med en sentral kontrollenhet eller en frittstående detektor direkte tilknyttet togets sentralsystem. Kravene varierer avhengig av risikoklassen,» sier Dr. Markus Müller, administrerende direktør for WAGNER Switzerland AG. Det viktigste, bortsett fra at brannene oppdages tidlig, er effektiv brannslukking. Vanndampsystemer er en effektiv løsning i passasjerområder, mens teknisk utstyr beskyttes best med aerosolslukkere eller gasslukkingsteknologi som ikke etterlater rester.

WAGNER tilbyr de perfekte løsningene for akkurat disse kravene. De sertifiserte produsentene tilbyr fire detection og slukkesystemer under mottoet everything from a single source. Ekspertene i WAGNER Rail bruker sikre expertise bygget på over 15 års praktisk erfaring med å hjelpe kundene med planlegging, prosjektdesign, installasjon og idriftsettelse. «Et internasjonalt nettverk av avdelingskontorer, lokale partnere og tilgang til reservedeler sørger for at vi alltid er nær kundene våre», sier Müller.

WAGNER Rail vil presente de innovative brannsikringskonseptene sine i Hall 5.2, Stand 524. Besøkende på InnoTrans kan også komme til SwissRail sin stand i hall 2.2 og oppleve WAGNERs vanndampteknologi på egen hånd.