Vekst i Skandinavia

30.05.2017

WAGNER Group GmbH vokser i Skandinavia og har 15. mai 2017 kjøpt aksjemajoriteten i det norske teknologiselskapet Hypoxic Technologies AS i Verdal, nær Trondheim. I likhet med WAGNER Group spesialiserer selskapet seg på kontinuerlig brannforebygging med Inertluft. Hypoxic Technologies vil distribuere WAGNERs OxyReduct®-teknologi på det skandinaviske markedet i fremtiden.

«Med Hypoxic Technologies har vi funnet en profesjonell og strategisk partner, som har inngående kjennskap til behovene i det norske markedet og har godt opparbeidede nettverk», sa Andreas Schober, ny styreformann i Hypoxic Technologies og leder for Operations Europe i WAGNER-gruppen. «Vi tilbyr 360° støtte, som omfatter vår ekspertise som teknologileder og vår internasjonale kompetanse innenfor planlegging, prosjektering, idriftsetting og vedlikehold av systemer for brannforebygging.» Hypoxic Technologies AS vil fortsette å selge Inertluft-systemer, og sammen med WAGNER vil vi etter hvert utvide det lokale produktutvalgt med hele systemutvalget innen aktiv brannforebygging. Branndeteksjon og slukkesystemer vil bli lagt til i utvalget av brannsikringsløsninger vi tilbyr som en del av den videre utvidelsen. Dette vil gradvis gjøre at produktutvalget tilsvarer WAGNERs utvalg innen systemet for brannforebygging, slik at vi kan tilby skreddersydde, komplette løsninger på det skandinaviske markedet. «Sammen med partnerne Eivind Elnan og Jon Olav Vikan vil WAGNER-gruppen fortsette utvidelsen og gradvis utvide porteføljen av systemløsninger for brannsikring», sier Andreas Schober.
«Vi valgte WAGNER som hovedaksjonær slik at vi kan tilby kundene våre banebrytende, skreddersydde brannsikringsløsninger», sier Eivind Elnan, en av grunnleggerne og partnerne i Hypoxic Technologies, sammen med Jon Olav Vikan, og forklarer tanken bak salget av 65 prosent av selskapets aksjer til WAGNER. «Selskapets internasjonale orientering, flere tiårs erfaring med systemkonstruksjon og en egen forskning- og utviklingsavdeling danner grunnlaget for WAGNER-ingeniørenes ekspertkunnskaper, som vi setter vår lit til og tjener på i vår fremtidige vekst.» Hypoxic vil motta intensiv støtte på stedet fra WAGNERs hovedkontor og ingeniørene fra avdelingen for internasjonal systemkonstruksjon. De første systemene for brannforebygging fra WAGNER og Hypoxic Technologies i samarbeid er allerede i drift, f.eks. på Universitetet i Oslo. Et annet pågående prosjekt er beskyttelse for Nasjonalmuseet.

WAGNER har allerede utviklet, planlagt og implementert systemer for Inertluft siden 1998 og har kontinuerlig finjustert og utvidet produktutvalget. OxyReduct®-serien omfatter membransystemer med lav output for ADB-anlegg eller arkiver, skalerbare PSA-systemer for rom med stort volum og energisparende VPSA-systemer. British Library, Preferred Freezer, noris network 1&1, Berlin naturhistoriske museum og LaLorreine er bare noen av de kjente kundene som setter sin lit til OxyReduct® fra WAGNER. Prinsippet om kontinuerlig brannforebygging med Inertluft etterspørres stadig mer internasjonalt fra store logistikkselskaper, datasentre med maksimal sikkerhet, biblioteker og museer med verdifulle kulturskatter. Med en brannmotstandig atmosfære reduserer ikke OxyReduct® bare brannrisikoer, men hindrer også skader forårsaket av røyk og slukkemidler og nedetiden disse medfører.