WAGNER på Security Essen 2016

16.08.2016

«Visjoner blir til virkelighet» er WAGNERs motto for presentasjonen på den 27. Security Essen, som avholdes 27.–30. september 2016. WAGNERs stand på verdens viktigste sikkerhets- og brannsikringsmesse vil presentere innovative, fremtidssikrede løsninger for brannforebygging, deriblant røykdetektorer med luftprøvetaking, slukketeknologi, brannforebygging og brannrisikostyring.
De nyeste produktene er basert på selskapets førti års erfaring med systemproduksjon og ekspertisen til dens egen avdeling for forskning og utvikling.

Akkurat som visjoner blir til virkelighet igjen og igjen, har WAGNER Group GmbH overbevist igjen og igjen gjennom sin 40-årige suksesshistorie – en historie som begynte i en kjeller nær Hannover og nå skrives videre over hele verden. I 1997 utviklet WAGNER sin første røykdetektor med luftprøvetaking, som bruker optisk High Power Light Source-deteksjonsmetoden til å sørge for at røyken oppdages tidligst mulig. Da som nå var selskapet blant verdens teknologiledere innen svært følsomme røykdetektorer med luftprøvetaking sikret mot falske alarmer. TITANUS®-serien består av et bredt og modulært utvalg av produkter og har den perfekte løsningen for enhver situasjon.

På årets Security vil WAGNER avduke TITANUS®FUSION, et nytt allsidig produkt som kombinerer den populære TITANUS-® familiens mange fordeler, som f.eks LOGIC·SENS for røykutviklingsmønstre og PIPE·GUARD for overvåking av luftstrømmen. Røykdetektoren med luftprøvetaking kan bruke selv i støvete omgivelser og fungerer presist i temperaturer så lavt som –30 °C. Den kan overvåke områder på opptil 3.200 m² og er tilgjengelig med følsomhetsnivåer på 0,5, 0,1 og 0,015 % LT/m.

I år introduserer WAGNER også TITANUS MULTI·SENS®, et banebrytende system designet for områder hvor spesifikke forstyrrende fenomener (som sigarettrøyk, røykmaskiner eller støv) kan utløse falske alarmer. Denne nye selvlærende røykdetektoren med luftprøvetaking kan skille mellom falske alarmer – som fra røykmaskiner og sigarettrøyk – og ekte branner. Besøkende på Security Essen kan oppleve dette innovative og flerdimensjonale optiske deteksjonssystemet på nært hold i branneksperimenter.

WAGNER er også en visjonær når det gjelder slukketeknologi: Allerede i 1994 ble WAGNER den første leverandøren godkjent av VdS (organisasjon for eiendomsforsikringsselskaper) i Tyskland til å markedsføre løsninger med nitrogen som et naturlig inert slukkemiddel. På Security Essen vil Wagner presentere en annen innovativ, ny oppfinnelse i denne retningen: Påfylling av slukkesylindere på stedet med nitrogen generert fra den omgivende luften. Nitrogen er primærkomponenten i atmosfæren vår og utgjør 78 % av volumet i luften vi puster. Det kan derfor genereres kostnadseffektivt hvor enn det trengs. Påfylling går raskere og enklere enn noen gang: Nitrogenslukkesystemet forblir kontinuerlig tilgjengelig i en backupfunksjon, og teknologien fjerner behovet for strevsomt arbeid med bytting av sylindere.

WAGNERs visjon om å bruke nitrogen som slukkemiddel ga opphav til enda en oppfinnelse: OxyReduct®active fire prevention system. «Ideen min var å forandre atmosfæren i de beskyttende områdene allerede i utgangspunktet, for å gjøre det ekstremt vanskelig eller umulig for branner å oppstå,» forklarer administrerende direktør Werner Wagner, Dipl. Ing. «Utgangspunktet var det faktum at kundene våre fremfor alt frykter brann.» Denne teknologien ble innført på slutten av 1990-tallet og forandret markedet for brannforebygging, idet WAGNER lanserte OxyReduct® med aktiv brannforebygging i stedet for reaktive slukkeløsninger. Den gang var dette en revolusjonerende visjon. I dag er det en standardløsning i biblioteker, museer, lager- og logistikkbransjen og IT-sentre. Ingen selskaper har råd til å miste verdifulle varer, datatilgjengelighet eller leveringskapasitet. Inertluft-atmosfærer, på nært hold og personlig. WAGNERs utstilling på Security Essen vil vise frem den nyeste generasjonen av OxyReduct® modellene: Den kraftige, kompakte, modulære OxyReduct® P-line for beskyttelse av store områder.

Rundt 500 engasjerte ansatte på 18 steder bidrar til forskning og utvikling, service, prosjektplanlegging og anleggsteknikk, slik at WAGNER kan realisere tilpassede systemer for brannforebygging. Som en anerkjennelse av hans enestående forretningsprestasjoner, ble administrerende direktør Werner Wagner tildelt prisen for Årets familiebedriftseier i 2016. «Med sin pionerånd innen forskning på innovative systemer for brannforebygging, sin høye standard for kvalitet og sin godt planlagte lederutvikling gir WAGNER-gruppen viktige bidrag til sikkerheten i selskaper over hele verden,» sier Kay Uplegger, regionsleder for Die Familienunternehmer e. V. (Foreningen for familiebedriftseiere), under prisutdelingen på Leibniz-universitetet i Hannover.

WAGNERs utstilling på Hall 3 at Stand 3D44 vil være basert på temaet Visjoner blir til virkelighet.

Pressemitteilung WAGNER auf der security 2016